Je bent nieuwsgierig geworden naar de persoon achter Eureka Research & Consultancy en het verhaal achter de naam? Of je wilt weten of we wel kunnen waarmaken, wat we beloven: de frisse blik die je helpt hét te vinden!
Founder en owner van Eureka Research & Consultancy is Anita Cox. Zij studeerde Culturele Filosofie en Massacommunicatie aan de Universiteit van Amsterdam. Anita werkte als moderator bij een klein kwalitatief bureau (Psyma), als Client Service Manager en vervolgens als Insights Director bij Ipsos (toen nog Synovate), een van de grootste drie marktonderzoekbureaus in de wereld.
Omdat zij meer maatschappelijke relevantie in haar leven noodzakelijk vond en onderwijs als de beste investering in mensen ziet, is zij sinds 2011 werkzaam als senior onderzoeker en projectleider bij het Lectoraat Marketing & Customer Experience en hogeschooldocent Marketing Research bij het Institute Marketing & Commerce van de Hogeschool Utrecht. Zij heeft zitting in de Curriculum Regie Groep van de opleiding Commerciële Economie, het bestuur van de Sectie Onderwijs van de MOA en het bestuur van de NIMA Community Brein & Gedrag.
Daarnaast is zij als ondernemer Eureka Research & Consultancy gestart, omdat zij overtuigd is van het belang én de urgentie om op een holistische manier te kijken naar de informatie die binnen een bedrijf al aanwezig is, zodat sneller, effectiever en efficiënter kan worden ingespeeld op een wereld, die steeds sneller verandert.
Anita schrijft boeken, publiceert regelmatig in vaktijdschriften en op online platforms. Daarnaast deelt zij haar kennis en ervaring graag in de vorm van trainingen en gastcolleges. Zij is een groot voorstander van permanente educatie: levenslang leren is niet alleen een vereiste in een snel veranderende wereld, maar stimuleert ook de natuurlijke nieuwsgierigheid en leidt tot innovatie.
Zij is met name geïnteresseerd in het begrijpen van consumentengedrag en het keuzeproces vanuit het snelle denksysteem 1, waarbij gain- & loss frames haar specifieke aandacht hebben, de wortel of de stok.
Als student aan de vakschool Edelsmeden Amsterdam experimenteert zij graag met contrasterende (edele en onedele) materialen om ook fysiek tot mooie juwelen te komen. Want creativiteit is atletiek van de hersenen (Byttebier), samen met je handen.
Meer over Anita op LinkedIn
Story
-
Opeens heb je hét!
Archimedes (287-212 v C) kreeg van de koning de taak om te controleren of een kroon wel van massief goud was. De opgave leek onmogelijk, maar volgens de overlevering bedacht Archimedes in bad de oplossing: hij sprong enthousiast uit bad en rende dolblij de straat op zonder zich aan te kleden, terwijl hij ‘Eureka!’ riep, Grieks voor “Ik heb (het) gevonden!”
Zijn oplossing is de geschiedenis in gegaan als de Wet van Archimedes (voorwerpen van hetzelfde materiaal en hetzelfde gewicht verplaatsen ook dezelfde hoeveelheid water).
Misschien herken je het wel, dat als je even afstand neemt en met een frisse blik kijkt, je plotseling de oplossing vindt en weet, ik héb het! Want “Je gaat het pas zien als je het doorhebt” (Cruijff, 1947-2016).
Wij helpen je graag hét te vinden!
-
Hoe je hét kunt vinden?
- Door oude onderzoeksrapporten, die ondertussen diep in de la zijn beland, nogmaals goed te bestuderen en met een frisse, holistische blik en deze te combineren met informatie uit de branche en/of partners en/of open data
- Aangevuld met alle relevante ervaringen, informatie en data binnen de verschillende bedrijfssilo’s
- Tegen de achtergrond van consumentengedragsmodellen en/of de visie op marketing, die binnen de organisatie wordt gehanteerd.
Zo ontstaan nieuwe, rijkere inzichten, die de reactiesnelheid & de reactiekracht van het bedrijf(team) vergroten in een steeds sneller veranderende wereld.
We noemen dat upcyclen: op basis van alle bestaande informatie binnen het bedrijf komen tot nieuwe, rijkere inzichten. Vandaar het sommatieteken in het logo.
Creds
Eureka Research & Consultancy is Lid van de MOA, Expertise Center voor Marketing-Insights, Onderzoek & Analytics. De MOA heeft als doel de kwaliteit van markt- en beleidsonderzoek zowel nationaal als internationaal te bevorderen, te ontwikkelen en te stimuleren. De MOA streeft naar een ledenbestand van gekwalificeerde onderzoekers die werkzaam zijn in het bedrijfsleven, bij de overheid en bij onderzoeksbureaus.
-
Eureka Research & Consultancy heeft het volgende zelf in huis:
- Ruim 20 jaar praktijkervaring, zowel bij grote internationale bedrijven als kleinere MKB-ers, met zowel kwalitatief als kwantitatief marktonderzoek, variërend van consultancy opdrachten van een uur tot projecten van ruim 2 jaar.
- MOA en NIMA Qualified Professional en ruim 5 jaar actief binnen deze brancheorganisaties op bestuursniveau.
- Initiatiefnemer en auteur van het boek ‘Modellen voor Marketing-Insights’ in opdracht van de MOA met coauteurs Norbert Scholl (coauteur van ‘Kwalitatief onderzoek’) en Erik de Kort (coauteur van ‘Wat is de Vraag?’), naast ruim 15 andere publicaties, incl. enkele boeken.
- Een groot en breed netwerk met specialisten, die zich hebben bewezen in hun vakgebied.
Partners
Om de gevraagde expertise te kunnen bieden wordt indien wenselijk samengewerkt met andere experts en betrouwbare bureaus uit ons grote netwerk om samen zo effectief en efficiënt mogelijk te werken aan insights voor onze klant:
-
Candor Consult
Owner & Founder: Norbert Scholl
Norbert studeerde Economie (Zuyd Hogeschool) en Psychologie (Universiteit van Amsterdam) en werkte als kwalitatief marktonderzoeker bij verschillende grote marktonderzoekbureaus, zoals GfK en Ipsos. Sinds 2004 werkt hij zelfstandig onderzoeker onder de naam Candor Consult en sinds recent ook als docent bij de Hogeschool Utrecht.
Hij is coauteur van het boek Kwalitatief Marktonderzoek – Theorie en praktijkcases (1995) en Modellen voor Marketing-Insights (2019) en schrijft momenteel een update van boek Kwalitatief Marktonderzoek (2020) voor de MOA.
-
DV4all
Owner & Founder: Dusan Mijatovic
Dusan studeerde Marketing en Business Intelligence (Hogeschool van Amsterdam) en was werkzaam als Insights Director bij Ipsos (toen nog Synovate) op het gebied van front-end development en data visualisatie.
In 2014 startte hij zijn eigen bedrijf DV4all, omdat hij van mening is dat zowel esthetische vormgeving als functionaliteit hand in hand moeten gaan om op een intuïtieve manier inzicht te geven in complexe informatie en ideeën effectief over te brengen.